آیا می توان بجای فیزیوتراپی از آب درمانی و یا ماساژ درمانی استفاده کرد؟

آیا می توان بجای فیزیوتراپی از آب درمانی و یا ماساژ درمانی استفاده کرد؟

معمولاً در درمان بیماری های شانه چه به عنوان درمان اصلی و قطعی، و چه به عنوان کمک به درمان جراحی، قبل و یا بعد از عمل جراحی از فیزیوتراپی استفاده می شود. بعضی از بیماران وقتی برایشان فیزیوتراپی نوشته می شود، سؤال می کنند ” آیا می توانم به جای فیزیوتراپی، آب درمانی کنم؟ یعنی در استخر، یا حمام و سونا شانه را حرکت دهم و فیزیوتراپی نکنم؟ یا یک دستگاه ماساژور خریده ام آیا با آن ماساژ بدهم کافی است”؟

اینجا منظور از آب درمانی “استخر رفتن” است و در جواب این بیماران باید گفت که فیزیوتراپی یک علم است و اتفاقاً خیلی هم وسیع، کارا و مؤثر می باشد. همانطور که یک نفر پس از گرفتن دیپلم متوسطه، 4 سال درس می خواند و لیسانس مهندسی می گیرد و مهندس می شود، در این رشته هم عیناً 4 سال درس می خوانند، مدرک لیسانس می گیرند و پس از آن خیلی هایشان فوق لیسانس میگیرند و تعدادی هم پس از سالها تحصیل، دکترای فیزیوتراپی می گیرند. در طول این سالها مثل یک لیسانس، فوق لیسانس و یا دکترای مهندسی یا سایر رشته ها خیلی چیزها می آموزند. اگر به این سادگی می شد کار آنها را با یک ماساژور یا استخر رفتن انجام داد، آنوقت اینهمه تحصیلات برای چیست؟

فیزیوتراپی یک علم به همراه هنر است؛ و فیزیوتراپیست علم وتجربه کافی دارد که برای هر نوع از بیماری و بر حسب شرایط مختلف آن بیماری یک برنامه (پروتکل) درمانی بریزد و پله به پله با هر بیمار بطور جداگانه و براساس شرایط آن بیمار، جلو برود تا نتیجه مورد نظر بدست آید.

برای درمان بیماری ها ممکن است از ورزش درمانی و یا دستگاه های خاصی هم استفاده کند که همگی با حساب و کتاب است. مثلاً در یک مرحله از بیماری ورزش و یا دستگاه خاصی استفاده می شود و بر بعداً بر حسب میزان پیشرفت بیماری از ورزش و یا دستگاه دیگری استفاده می گردد. آب درمانی هم به صورت های گوناگون مثل استخر رفتن و … ممکن است در برنامه فیزیوتراپیست قرار بگیرد که آنهم با شرایط خاصی است؛ آنرا همراه با سایر روشهای درمانی ارائه می کند و به بیمار هم آموزش می دهد. ماساژ درمانی هم همین وضعیت را دارد.

برای تشبیه سؤال فوق باید گفت مثل این است که یک معمار برای ساختن یک ساختمان خیلی ابزار آلات و مصالح به همراه علم و تجربه بکار می برد تا یک ساختمان ساخته شود؛ حالا آیا هرکسی می تواند بگوید من که سیمان و آهن دارم، خودم با همین ها شروع کنم و ساختمان بسازم؟ آیا این ساختمان سازی به نتیجه می رسد؟ عیناً همین حالت است وقتی فردی بخواهد خودش با سونا رفتن یا خریدن یک دستگاه ماساژور، بیماری شانه اش را درمان کند.

فیزیوتراپیست معمولاً با پزشک درمانگر در ارتباط است و با  نظر یکدیگر برای ادامه درمان بیماری برنامه ریزی می کنند. اگر فیزیوتراپیست در هر مرحله ای از درمان احساس کرد که ممکن است تشخیص اولیه پزشک درست نبوده و یا بیماری تغییر چهره داده، بیمار را به پزشک مربوطه بر میگرداند تا مجدداً بررسی کند. فیزیوتراپ یستخوب کسی است که که هم علم، تحصیلات و تجربه کافی داشته باشد و هم دلسوز بیمارش باشد و برایش وقت کافی و مناسب صرف کند.

پس بطور خلاصه: آب درمانی و یا ماساژ درمانی توسط خود بیمار هرگز نمی تواند جایگزین فیزیوتراپی گردد.

 پایان

اشتراک مطلب :

اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *