آیا پوکی استخوان (استئوپوروزیس) درد شانه می دهد؟

خیلی از بیمارانی که درد شانه دارند، همزمان به بیماری پوکی استخوان هم مبتلا هستند. نوع شایع و معمولی بیماری پوکی استخوان در سنین بالا رخ می دهد و در خانمها شایعتر از آقایان است. در این بیماری مقدار ماده تشکیل دهنده استخوان کم شده، استخوان متخلخل تر و شبیه اسفنج شده و در نتیجه ضعیف و شکننده می گردد.

این بیمارن ممکن است تصور کنند که علت درد شانه آنها پوکی استخوان است و یا پوکی استخوان حداقل بخشی از علت درد را تشکیل می دهد. این یک تصور نادرست است و همانطور که برای شناساندن و تعریف بیماری پوکی استخوان گفته می شود، این بیماری، یک بیماری خاموش است؛ یعنی علامتی ندارد و بنابراین باعث درد مشخصی در ناحیه مشخصی از بدن نمی شود و فقط اگر بیمار ضربه بخورد مثلاً زمین بخورد، باعث می شود که زودتر از افراد سالم استخوانش بشکند.

اگر بیماری پیشرفت کند بعضی از استخوانهای بدن مثل مهره ها کم کم و بصورت نامحسوس شروع به شکستن های جزئی می کنند و قسمت جلوی مهره ها تحت فشار وزن بدن روی هم خوابیده و بیمار دچار قوز می شود. در این حالت بیمار درد هم دارد که باز هم ناشی از شکستن های جزئی استخوان ها است وگرنه این بیماری خاموش، بدون علامت و بدون درد است. بنابراین پوکی استخوان درد شانه نمی دهد.

آیا در بررسی علل درد شانه، سنجش تراکم استخوان (سنجش پوکی) لازم است؟

خیر، لازم نیست؛ چون پوکی استخوان هیچ دردی نمیدهد. البته اگر حین بررسی علل درد شانه، پزشک به پوکی استخوان بیمارهم شک کند ممکن ا ست آزمایش سنجش تراکم استخوان هم درخواست کند.

البته پزشک آزمایش را برای خود درد شانه درخواست نمی کند، بلکه به عنوان یک کار جنبی است که اگر بیمار همزمان با درد شانه، پوکی استخوان هم دارد، آنرا هم درمان کند که بعداً اگر ضربه ای بخورد جایی از بدنش نشکند.